Zamknij X
   

Strona główna

Mapa strony

Kontakt

Szukaj       
 

Kalendarz

<< < Październik 2021 > >>
NdPnWtŚrCzPtSo
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      

Gminy Powiatu


Linki





Stypendia


CEE


 

Czy warto walczyć o 1% podatku dochodowego?

Czy warto walczyć o 1% podatku dochodowego?

W zeszłym roku w rozliczeniu podatkowym za 2012 podatnicy przekazali na rzecz organizacji pożytku publicznego 480 mln złotych. Gdyby tę kwotę podzielić przez liczbę Organizacji Pożytku Publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku, na jedną organizację przypadłoby ok. 65 tys. zł. Tymczasem ponad 4700 z 7300 (czyli 65%) OPP dostaje poniżej 10 tys. zł. Lwią część, z milionowymi kwotami, zgarnia zaledwie 65 organizacji. Ubiegłorocznym rekordzistą, jak co roku, była Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, która otrzymała prawie ¼ całości przekazanego 1% podatku w Polsce, 117 mln złotych.

Dlaczego tak się dzieje? Czołówkę w rankingu zajmują organizacje giganty, które od lat pracują na swój wizerunek i nierzadko lokują setki tysięcy, a nawet miliony w kampanie reklamowe. Rekordziści potrafią przeznaczyć na kampanię nawet połowę uzyskanych dochodów z 1%, choć często są to kampanie własne, prowadzone przez fundacje działające przy kanałach telewizyjnych i radiowych, a więc mające dostęp do darmowej emisji swoich spotów. Czy to źle, że trzeci sektor inwestuje w marketing? Wcale nie, przecież wszystkie organizacje chcą działać z pożytkiem dla innych, chcą mieć zabezpieczoną sytuację finansową i chcą się rozwijać. To dlatego walczą o środki na działalność. I tego powinny uczyć się też inne, może mniej doświadczone w efektywnym pozyskiwaniu funduszy, organizacje! Ponieważ wciąż rośnie liczba podatników wnioskujących o przekazanie 1% podatku, przyjmuje się, że w tym roku na OPP przekażemy aż pół miliarda złotych. Do 7663 wzrosła też liczba OPP ubiegających się o procent podatku za 2013 r. Biorąc pod uwagę to, jak znaczącym źródłem dofinansowania może być 1%, organizacjom, nawet mniejszym, opłaca się zorganizować kampanię informacyjną, by nakłonić jak największą ilość podatników do przekazania swojego procenta podatku. Jak można to zrobić? Podstawowe działania to mobilizacja we własnym środowisku: poprzez rodzinę i znajomych członków organizacji oraz podopiecznych czy beneficjentów. OPP proszą o przekazanie procenta na stronach www, portalach społecznościowych, rozsyłając zachęty mailiowo i pocztą. Częstą praktyką jest udostępnianie darmowych programów do rozliczania PITów z automatycznie uzupełnionym danymi danej organizacji. Są to jednak działania o ograniczonym zasięgu, które nie generują poszerzenia grupy odbiorców. Żeby dotrzeć szerzej i uzyskać przychód z akcji 1% na wysokim poziomie, trzeba zainwestować nie tylko własną pracę, ale i zasoby finansowe. Innymi słowy – zainwestować w kampanię 1%. I tego właśnie nie powinny obawiać się organizacje! Wcale nie potrzeba dużych środków do sfinansowania kampanii. Posiadanie statusu OPP uprawnia do zniżek na wykupienie powierzchni reklamowej w środkach masowego przekazu czy na nośnikach outdoorowych. Media są bardzo przychylne organizacjom non profit i proponują im ceny znacznie niższe niż dla podmiotów komercyjnych, czasami także bezpłatnie. Również Google w ramach programu Google Grants udostępnia organizacjom pożytku publicznego darmowe reklamy AdWords (http://www.google.pl/grants/). W okresie natężonego ruchu w wyszukiwarce związanego z wypełnianiem PIT i akcją 1%, dla pewności warto niemniej wykupić standardowe pozycjonowanie, żeby nie zaginąć wśród innych, komercyjnych ofert. Przy planowaniu kampanii dobrze też przemyśleć, kiedy rozpocząć komunikowanie się oraz czy i w jaki sposób ją geotargetować, czyli ograniczać jej zasięg do konkretnych miast czy regionów. Wiadomo, że najwięcej osób wypełnia PITy na ostatni moment, w kwietniu. Największe kwoty z 1 procenta od podatku przekazywane są natomiast w Warszawie (23%), w Katowicach (13%) i Poznaniu (9%). Skąd wziąć na to pieniądze? Fundusze na koszty reprezentacji i reklamy organizacja może przeznaczyć ze środków pozagrantowych, o ile nie są one dedykowane. Fundacje i stowarzyszenia wykorzystują więc w tym celu dochody z działalności ekonomicznej, darowizny (jeśli nie zostały one przekazane na inny cel) i same środki uzyskane z 1% podatku. OPP mogą też wziąć pożyczkę na wydatki związane z akcją 1%, np. w instytucjach finansowych dedykowanych organizacjom pozarządowym, które nie tylko przyznają pożyczki, ale też potrafią doradzić, jak najlepiej opracować plan komunikacji, gdzie szukać partnerstw oraz z kim zawrzeć sojusz na czas kampanii. Czy to się opłaca? - Wygospodarowanie budżetu na reklamę czy zaciągnięcie w tym celu pożyczki to przyszłościowa inwestycja. W większości przypadków środki wydane na kampanię zwracają się i generują większe przychody z 1% podatku. W poprzednich latach pożyczyliśmy na ten cel ok. 8,5 mln złotych, które wróciły do naszych pożyczkobiorców w kwocie przychodu z akcji wynoszącym łącznie ok. 16 mln złotych! – mówi Dorota Pieńkowska z Funduszu PAFPIO. Taka kampania to też nieoceniony wkład w wypracowanie dobrego wizerunku organizacji. Zwiększenie rozpoznawalności OPP przekłada się na większe szanse na zdobycie sponsorów i donatorów, nawiązanie partnerstw, również w świecie biznesu, a także na wybór organizacji przy rozliczaniu PITu w następnym roku – dodaje Pieńkowska. Nie trzeba inwestować ogromnych kwot, o dobrze ulokowaną reklamę może postarać się nawet średniej wielkości organizacja. *** O Funduszu PAFPIO Fundusz PAFPIO (Polsko-Amerykański Fundusz Pożyczkowy Inicjatyw Obywatelskich) od 15 lat wspiera organizacje pozarządowe w realizacji inicjatyw, które wprowadzają pozytywne zmiany w społeczeństwie. Poprzez udzielanie pożyczek dla NGO Fundusz PAFPIO świadczy pomoc w zabezpieczeniu płynności finansowej, koniecznej dla sprawnej realizacji działań statutowych, oraz oferuje profesjonalne doradztwo i szkolenia z zakresu zarządzania i finansowania organizacji. Współorganizuje również projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podnosząc kompetencje trzeciego sektora w Polsce. Fundusz PAFPIO został powołany w 1999 roku przez Polsko-Amerykański Fundusz Przedsiębiorczości w celu wspierania młodej polskiej demokracji i gospodarki rynkowej. Obecnie należy do Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, wspierającej rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Maria Migdał, Profeina maria@profeina.pl, 609 577 294

 

Dodaj komentarz

Treść:

Twój podpis: